الجمعة 14 أغسطس 2020
موقع 24 الإخباري

"متسكتيش على حقك"..حملة دشنها مشاهير لدعم ضحايا التحرش

في ظل تفاعل أزمة التحرش الجنسي في مصر عقب قضية تحرش شاب الجامعة الأمريكية بأكثر من 100 فتاة لابتزازهن، يواصل عدد من نجوم الفن تدشين حملات ضد التحرش، وأحدثها حملة "متسكتيش على حقك" من أجل دعم ضحايا التحرش وتوجيه النصائح لهن.

نشرت الفنانة ياسمين غيث فيديو عبر حسابها على إنستغرام لعدد من الفنانين والمشاهير يتحدثون عن التحرش والاغتصاب بشكل مختلف للتوعية من خطورة السكوت عند التعرض للتحرش بكافة أشكاله، معلقة: "حاولت أفكر في طريقة مختلفة نقدم بيها حاجة يمكن تساعد وتشجع بنات كتير مايسكتوش لو اتعرضوا للتحرش بكل أنواعه اللي بيوصل للاغتصاب".

وتابعت "فقلت إيه أكتر حاجة بتخوف المذنب؟ هي الكلام، إن البنت ماتسكتش....فقولنالها متسكتش، متسكتيش عن حقك".

وأضافت: "حابة أشكر كل حبايبي اللي وافقوا بمجرد ماعرضت عليهم الفكرة و ماترددوش يكونوا جزء من الفيديو. 

وكشفت ياسمين في وقت سابق عن تعرضها للتحرش فى مرحلة الدراسة من أحد المدرسين في المرحلة الثانوية، مؤكدة أن هذه الواقعة سببت لها صدمة كبيرة لها مما أدي إلى تركها المدرسة، ووجهت نصيحة للأمهات بضرورة الاستماع لبناتهن وتقديم يد العون والدعم لهن فى حالة تعرضهن لمثل هذه الحالات.

View this post on Instagram

_____ حاولت أفكر في طريقة مختلفة نقدم بيها حاجة يمكن تساعد و تشجع بنات كتير مايسكتوش لو إتعرضوا للتحرش بكل أنواعه اللي بيوصل للإغتصاب. _____ فقلت إيه أكتر حاجة بتخوف المذنب؟ هي الكلام، إن البنت ماتسكتش....فقولنالها متسكتش، متسكتيش عن حقك!!!! 💪🏾👩🏽 _____ حابة أشكر كل حبايبي اللي وافقوا بمجرد ماعرضت عليهم الفكرة و ماترددوش يكونوا جزء من الفيديو. و حابة أشكر صاحبي و أخويا أحمد طرابيلي، أجمد مونتير في مصر علي شغله علي الفيديو ده بالسرعة دي علشان نقدر نطلعه ليكم النهارده. _____ Special thanks @atarabily @nesma_el_shazly @sherinearafa_ @chefmayyacoubi @nagaty @maigalal @salmasroutine @afromountaingirl @osmanbadran @omar.el.shenawy @mohamedyousry @ranaarafa @randatawfikmua @radwa_moussa_youssef @shoroukshennawi @mogzfaour @hegazyhimself @nesmaherky

A post shared by 🗯وندر وومان-aka-ياسمين غَيْثْ🗯 (@yasmineghaith) on

T+ T T-